Grupa SMERFY - nauka zdalna


19.02.2021

Temat: GALERIA SZTUKI

Zabawa „Paleta barw” – układanie zdania z określonym wyrazem. R. pokazuje dowolny kolor, a  dziecko nazywa ten kolor, układa zdanie z tym wyrazem i liczy wyrazy w zdaniu.

Przebieg zajęć:

1.       R. mówi dzieciom, że jeśli nie ma śniegu lub nie mogą bawić się na dworze, mogą wybrać się do galerii obrazów na wystawę. Czytanie opowiadania Maciejki Mazan Grzesiek w galerii.

Grzesiek w galerii

Dziś mama powiedziała, że pójdziemy do galerii i Grzesiek się ucieszył, bo miał nadzieję, że kupimy ciastka. Ale mama wyjaśniła, że to nie taka galeria i zaprowadziła nas do takiego budynku, gdzie wisiały same obrazy.

Mój brat się zdenerwował.

– To ja zrezygnowałem z meczu z chłopakami, żeby oglądać jakieś obrazki? – spytał.

– To są dzieła sztuki – odparła mama. – A sztuka jest bardzo ważna, bo ma na nas wpływ: zmienia nas i wzbogaca.

 Na przykład ten portret.

 Okazało się, że portret to taki obraz, na którym jest pan albo pani. Albo dziecko.

Ale Grzesiek popatrzył i oznajmił, że to dzieło sztuki go wcale nie wzbogaciło, a ten pan z obrazu ma nos jak kartofel, a włosy jak makaron.

Muszę tu wyjaśnić, że kiedy Grzesiek nie gra w piłkę, to je. Jedzenie jest dla niego tak ważne, jak sztuka dla mamy.

Potem mama pokazała nam obraz, na którym było namalowane pole i drzewa.

– To jest pejzaż – wyjaśniła.

– Taki pejzaż to ja mam za oknem – burknął Grzesiek, nadal obrażony. I chciał powiedzieć coś jeszcze, ale zobaczył obraz z winogronami, jabłkami i całym pieczonym kurczakiem.

 –To jest martwa natura – powiedziała mama.

Grzesiek nie odpowiedział, bo stał z otwartymi ustami. A potem przełknął ślinę i spytał, co będzie na obiad.

– Oho, zdaje się, że sztuka już cię zmieniła – zauważyła mama.

– Możliwe – mruknął Grzesiek. – Ale wcale nie czuję się wzbogacony. Przeciwnie! Czuję, że w moim życiu bardzo brakuje pieczonego kurczaka.

I dlatego na obiad był kurczak. I to, jak powiedziała mama, był najlepszy dowód na to, że sztuka ma wpływ na człowieka!

2.       Rozmowa na temat tekstu ukierunkowana pytaniami: Gdzie wybrała się mama z synami? Co to jest obraz, portret, pejzaż, martwa natura?

3.        Umieszczenie napisu galeria do globalnego czytania. Wyjaśnienie znaczenia słowa.

GALERIA

4.       Zaproszenie dzieci do zwiedzania galerii.

1

2

3

4

5. Rozmowa na temat obrazów. R. zadaje pytania, np.: Jakie kwiaty widzisz na obrazie nr 1?, Jakie przedmioty są przedstawione na obrazie nr 4?, Ile jabłek jest na obrazie drugim? Jakiego koloru jest obrus na stole na obrazie nr 3?

6. „O którym obrazie mówię?” – opisywanie obrazu przez R., a potem przez dzieci.

7. Po zabawie, dzieci układają z pociętych części obraz, zimowy pejzaż – KP3, s. 87.

Zabawy z woreczkami dla dzieci | Ćwiczenia gimnastyczne w domu: LINK

x Ćwiczenia matematyczne z KP3, s.76- 77 – ćwiczenia w przeliczaniu, nauka logicznego myślenia.


18.02.2021

Temat: LEPIMY BAŁWANA

Przebieg zajęć:

Marsz po pokoju zgodnie z podanym rytmem przez rodzica: 2 kroki do przodu, 3 podskoki, 2 klaśnięcia , machamy prawą ręką, ręka lewa wita prawe kolano, ręka prawa wita prawe ucho itd

Pomoce: 3 koła różnej wielkości z białego papieru,  kolorowe paski z papieru.

1.      Dzieci układają koła w odpowiedniej kolejności, tworząc bałwana. R. przypomina dzieciom, że jest zima i proponuje zrobić szalik dla bałwana.

2.       Dzieci siedzą w kole, a R. układa na podłodze papierowe, kolorowe paski w jednym rytmie (np.: czerwony, zielony, żółty, niebieski, żółty i ponownie czerwony…). Zadaniem dzieci jest kontynuowanie danego rytmu. Dziecko wybiera odpowiedni pasek i dokłada do szalika.

3.       Dzieci przeliczają paski w szaliku, określają miejsce danego paska.

4.      Wykonanie ćwiczeń w KP3, s.73-75.

5.      Masażyk relaksacyjny w parach na podstawie wiersza Z. Makowskiej Świeci gwiazdka.

Świeci gwiazdka – rozcieranie palcami pleców rodzica od środka do boków;

Gwiazdek sto – stukanie opuszkami palców po całych plecach;

Skaczą dzieci. Hop, hop, hop – dłonie złożone w piąstki oklepują całe plecy rodzica;

Tu choinka. Tam choinka – palcami rysują choinkę od góry do dołu;

 A tu uśmiechnięta minka – zataczanie całą dłonią półkola od jednego boku do drugiego boku;

 W białym śniegu – dłonie złożone w piąstki zataczają duże koła na plecach;

 Suną sanki. A w tych sankach – energiczne głaskanie pleców otwartymi dłońmi z góry na dół;

 Dwa bałwanki – rysujemy palcem wskazującym dwa bałwanki na plecach rodzica.

1.      Rymowane zagadki matematyczne dla 6-latka

Jabłka są zdrowe i trzeba je jeść, trzy dodać trzy równa się …….

W lesie mieszkają łosie, a pięć dodać trzy to razem jest……

Myszy lubią sery, a sześć odjąć 2 to razem jest……

Kotek 4 łapy ma, dwa odjąć zero równa się…..

ZIMOWE ZAGADKI
Co to za woda,
twarda jak kamień?
Można na łyżwach
ślizgać się na niej. (lodowisko)

Konik, wesoły dzwoneczek i sznur saneczek. (kulig)

Z lodowych klocków – dom niewysoki.
Jego lokator jadł mięso foki. (igloo)

Lepi się go, lecz nie z gliny
ani z plasteliny.
Daje się mu miotłę w rękę,
żeby nam wyglądał pięknie. (bałwan)

Gdy nadchodzi, wodę skuwa,
Każdy czapkę wnet nasuwa. (mróz)

Pada z nieba biały proch,
Coś jak gwiazdki albo groch.
Gdy napada po kolana,
Ulepimy wnet bałwana! (śnieg)

Oto domek Eskimosa,
Biały domek z lodu.
Choć w dotyku zimny,
To nie wpuszcza chłodu! (igloo)

Płozy, deski, sznurek,
Podejdźmy pod górę!
W dół szybko jak strzała,
Zabawa wspaniała! (sanki)

Malowanie pastą do zębów

Potrzebne:

biała pasta do zębów, niebieska kartka A4, pędzelek, klej, nożyczki, papier kolorowy, patyczek/wykałaczka

Na niebieskiej kartce będziemy tworzyć zimowy krajobraz. Z kolorowego papieru wycinamy elementy tła: słońce, drzewa iglaste, kapelusz, nos, szalik i guziki dla bałwanka. Poszczególne elementy przyklejamy do kartki w odpowiednim miejscu. Pędzelek maczamy w paście do zębów i malujemy na kartce bałwana, ośnieżone góry, pola, śnieg na choinkach, drzewach, białe chmury i spadający śnieg. Jeśli pasta jest zbyt gęsta, możemy dodać odrobinę wody. Zanim pasta wyschnie na kartce, możemy patyczkiem dorysować na niej niektóre elementy i szczegóły, np. dachówkę, igły na choince.

KATECHEZA

Temat: Pan Jezus pokonuje zło.

1.Posłuchaj fragmentu biblijnego

LINK

2.Obejrzyj filmik:

LINK

3.Zaśpiewaj piosenkę dla Pana Jezusa:

LINK

Pomyśl, co możesz zrobić, aby jeszcze bardziej  zaprzyjaźnić się z Panem Jezusem?

W modlitwie podziękuj Jezusowi za to, że pokonał zło i poproś Go, aby Tobie też pomagał  zwyciężać pokusy.

Zaproszenie na rekolekcje dla dzieci:

LINK


17.02.2021

Temat: SPORTY ZIMOWE

1.Zabawa integracyjna „Hu, hu, ha”.

 Dzieci stoją w parach naprzeciwko rodziców i powtarzają zwroty, wykonując odpowiednie ruchy:

Hu, hu, ha – 3 uderzenia płasko prawymi dłońmi;                                                                                                                 

Hu, hu, ha – 3 uderzenia płasko lewymi dłońmi;                                            

Zima wcale, zima wcale – podskoki w kółeczku;                                                                                                                                                 

Nie jest zła, nie jest zła – tupiąc 6 razy,

2. Słuchanie wiersza Doroty Gellner ‘’ Zimowe zabawy’’.

Zimowe zabawy

w zimowym kolorze!

 Zimowe szaleństwa

szaleje, kto może!

Na górkach, pagórkach

tłok straszny i ścisk.

 Tu narty, tam sanki

tu krzyk, a tam pisk!

 Na śliskich ślizgawkach

chichoty i wrzask!

I białe bałwany!

 I blask śnieżnych gwiazd!

 I śnieżki fruwają

 raz tutaj, raz tam

i wszyscy są razem!

I nikt nie jest sam!

3. Rozmowa na temat zimowych dyscyplin sportowych na podstawie wiersza i własnych doświadczeń dzieci. „Czy znacie te sporty zimowe?” – zagadki obrazkowe.

      

     

     

    

    

    

4. Dzielenie na sylaby wyrazów: sanki, łyżwy, narty, lodowisko, skoki, kask.

5. Układanie zdań z wyrazami: sanki, łyżwy, narty. Liczenie wyrazów w zdaniu.   

6.Wykonywanie ćwiczeń w KP3, s.71- 72.

 7. Zapoznanie z piosenką ‘’Bałwankowa rodzina’’.

LINK

'Bałwankowa Rodzina'

Tekst

Stoisz smutny nasz bałwanku
Ze spuszczoną głową
Może chciałbyś mieć przy sobie
Panią bałwankową

Oj tak tak oj tak tak
Dobrej żony wciąż mi brak
Oj tak tak oj tak tak
Dobrej żony brak

Ma korale z jarzębiny
Bałwankowa żona
Ale łatwo poznać z miny
Że dziś jest zmartwiona

Oj tak tak oj tak tak
Mego synka jeszcze brak
Oj tak tak oj tak tak
Mego synka brak

Stoi bałwan z bałwankową
W środku zaś bałwanek
Jeszcze chwilka i rozpoczną
Swój zimowy taniec

Oj tak tak oj tak tak
Przydałby się jeszcze brat
Oj tak tak oj tak tak
Przydałby się brat

Już wesoło dwa bałwanki
Tańczą z rodzicami
I my także się pobawmy
Razem z bałwankami

Oj tak tak oj tak tak
Zatańcz z nami raz i dwa
Oj tak tak oj tak tak
Zatańcz raz i dwa

Oj tak tak oj tak tak
Zatańcz z nami raz i dwa
Oj tak tak oj tak tak
Zatańcz raz i dwa

R. prezentuje nagranie piosenki ‘’ Bałwankowa rodzina’’. Po wysłuchaniu piosenki R. omawia z dziećmi jej treść: Kto był smutny i dlaczego? Z ilu bałwanków składała się bałwankowa rodzina? 

W dalszej kolejności dzieci uczą się słów poszczególnych refrenów piosenki. Następnie śpiewają każdy z refrenów wraz z określonymi gestodźwiękami. Gestodźwięki w każdym refrenie są takie same:

Oj, tak, tak! – gest imitujący grożenie palcem prawej ręki w rytmie piosenki (dwa szybkie ruchy i jeden wolny).                                                                                                                                                                                               

Oj, tak, tak! – gest imitujący grożenie palcem lewej ręki w rytmie piosenki (dwa szybkie ruchy i jeden wolny).                                                                                                                                                                                          

Dobrej żony wciąż mi brak – cztery rytmiczne klaśnięcia przypadające na wskazane sylaby.                                                                                                

Oj, tak, tak! Oj, tak, tak! – jak wyżej,                                                                                                                                                       

Dobrej żony brak – trzy klaśnięcia przypadające na wskazane sylaby.


16.02.2021

Temat: PRZYGODA TRAMPOLINKA

Przebieg zajęć:

1. Recytacja wiersza E. Zechenter – Spławińskiej „Woda”

Woda
Jestem kroplą wody,
mogę być małą łzą
i wielkim mogę być morzem.
To ja wypełniam rzeki,
to mnie znajdziesz w jeziorze.
W deszczu, śniegu,
w źródłach gorących
i w kryształowym lodzie.
Tyle tajemnic
ukrywam w sobie.
Swą cierpliwością nawet skały
rozsadzić mogę
lepiej niż dynamit.
Moja siła porusza elektrownie.
Moje ciepło ogrzewa domy...
Choć jestem tylko
kroplą wody...

2. Rozmowa na temat wiersza:
- o czym był wiersz?
- gdzie możemy znaleźć kroplę wody?
- o czym będziemy dzisiaj rozmawiać?

3. Rozmowa kierowana:
- Jaką głoską rozpoczyna się słowo woda?
- Czy znacie inne słowa rozpoczynające się głoską w?
- Czy znacie słowa w których głoska w, występuje w środku?
- Jakie słowa kończą się na głoskę w?

4. Omówienie obrazków przedstawiających wodę i chłopca – Witka – KP3, s. 68.

5. Opowiadanie historyjki przedstawionej na obrazkach. Chętne dziecko czyta teksty rozmowy Trampolinka i Witka – KP3, s. 68–69.

 6. Wyróżnienie głoski w nagłosie w słowach: woda, Witek.

7. Prezentacja małej i wielkiej, drukowanej i pisanej litery w, W.

8. Czytanie globalne wyrazów.

9. Czytanie sylab .
wa wo wi wu
wa wo wi wu
wa wo wi
wa wo wi
wu we wa wi wo wu
wu we wa wi wo wu
wa wo wu
wa wo wu
b) Wspólne odczytanie sylab.
c) Śpiewanie sylab na melodię „Panie Janie”

 

 7. Zabawa ruchowa „Na jednej nodze”.

 Dzieci biegają po pokoju. Na sygnał - klaśnięcie, dzieci zatrzymują się, a R. mówi nazwy różnych przedmiotów. Jeśli dzieci usłyszą w nagłosie głoskę w, stają na jednej nodze i próbują przez chwilę wytrzymać w bezruchu.

8.Wykonywanie ćwiczeń w KP3, s. 68–70. Zaznaczanie litery w, W w podanych wyrazach. Wskazywanie miejsca występowania litery w w modelach wyrazów i kolorowanie na niebiesko kwadracików wskazujących miejsca występowania tej litery, nalepianie podpisów do zdjęć. Rysowanie wzorów po śladzie, a potem samodzielnie. Pisanie po śladzie litery w, W.

Ćwiczenia dla dzieci w ramach wf: LINK


15.02.2021

Temat: MY SIĘ ZIMY NIE BOIMY

1.Przypomnienie i utrwalenie wiadomości o aktualnej porze roku i jej charakterystycznych cechach.

- Ile jest pór roku?
- Jaką mamy teraz porę roku?
-Jaka pora roku jest po zimie?

2. Zabawa słowna (burza mózgów)
- Zima to... śnieg, święta, bałwan, choinka, słońce, sanki........

3. Taniec  „Śnieżek”
Dzieci stoją i  naśladują ruchy pokazane przez rodzica.
„Pada śnieg. (rękami naśladujemy opadanie płatków śniegu)
Wieje wiatr. (podniesienie rąk do góry i pokazanie jak wieje wiatr)
Błyskawica, grzmot. (klaśnięcie, tupnięcie)
Błyskawica, grzmot. (klaśnięcie, tupnięcie)
Słońce.” (rozchylamy ręce nad głową)

4. Słuchanie opowiadania  J. Wasilewskiej
„Nowe łyżwy Adama”.

Adam, Marek i Grześ to trzej przyjaciele. Chodzą razem do szkoły i zawsze razem się bawią. Niedawno Adam miał urodziny i dostał w prezencie łyżwy.
O takich właśnie marzył, białe, błyszczące hokejówki. To dopiero będzie zabawa na lodowisku. Chłopcy codziennie wyjmują je z szafy, oglądają i snują opowieści o swoich wyczynach na lodowisku. Chociaż jest już zimno i mroźno, to lodowiska nie ma.
Miało być na szkolnym boisku, ale pan dozorca, który miał się tym zająć, zachorował
i trzeba jeszcze trochę poczekać. Adam, Grześ i Marek jednak bardzo się niecierpliwią, już chcieliby strzelać bramki w meczu hokejowym z innymi chłopcami. Muszą przecież gdzieś potrenować.
Pewnego dnia Marek wpadł zadyszany do szkoły i zawołał kolegów:
-Wiem, wiem, gdzie możemy pojeździć na łyżwach. Przechodziłem wczoraj przez nasz park, a tam jest staw i ten staw jest już zamarznięty. Wiem, bo próbowałem ślizgać się przy brzegu.
Chłopcy postanowili po lekcjach pójść nad ten staw. Adam wziął łyżwy i, nic nie mówiąc rodzicom, poszedł z kolegami do parku. Marek i Grześ jeszcze raz sprawdzili, czy woda jest zamarznięta, a Adam założył łyżwy, wziął rozpęd, wyjechał na środek stawu i nagle – trach - lód pękł i Adam wpadł do wody.
Marek i Grześ, gdy to zobaczyli, przestraszyli się i zaczęli uciekać, ale po chwili wrócili, żeby ratować kolegę. Grześ przypomniał sobie, jak jego tata opowiadała, że w takiej sytuacji należy położyć się na lodzie i czołgać na brzuchu w kierunku przerębla. Tak też zrobił. Na szczęście woda w stawie parkowym była płytka i Adam sam już wydostawał się na powierzchnię.
Mokry i bardzo ubłocony, bo staw był błotnisty, Adam wrócił do domu. Pewnie domyślacie się, co na to powiedzieli jego rodzice. W każdym razie łyżwy zostały schowane i zamknięte na klucz do czasu, aż na szkolnym boisku będzie prawdziwe lodowisko.

5. Rozmowa na temat  opowiadania, wyjaśnienie niezrozumiałych słów:
-Ilu przyjaciół miał Adam? Wymień ich imiona.
-Co dostał Adam na urodziny?
-Dlaczego lodowisko na szkolnym boisku nie było czynne?
-Gdzie zaproponował Marek jazdę na łyżwach?
-Po czym poznał że staw jest zamarznięty?
-Co się stało gdy Adam wjechał na środek stawu?
-Co zrobili koledzy gdy zobaczyli ze lód się załamał pod Adamem?
-Można jeździć na łyżwach po stawach, rzekach, jeziorach?

6. „Zabawy gazetami” – zabawy ruchowe. Doskonalenie koordynacji wzrokowo ruchowej. Wykorzystanie niekonwencjonalnych przyborów do zabawy ( gazet)

● „Łyżwiarze” – dzieci naśladują ruchy jazdy na lodzie, jazdy na nartach, sankach
● wykonują śnieżki z gazet , podrzucają śnieżki i łapią je,
● rzucają śnieżkami próbując trafić do obręczy położonej na dywanie.


7.Wypowiedzi na temat ilustracji przedstawiających bezpieczne i niebezpieczne zabawy na śniegu i lodzie, wyciąganie wniosków z przedstawionych zachowań.

8.Prawda czy fałsz? – rodzic odczytuje zdania; jeżeli zdanie jest prawdziwe dzieci - klaszczą, jeżeli fałszywe –podnoszą w górę rękę .
• Zima to pora roku, która następuje po lecie.
• Zimą z nieba pada oranżada.
• Na zimę przylatują do nas bociany.
• Śnieg jest koloru różowego.
• Niedźwiedź zimą zasypia w głęboki sen.
• Adam Małysz to mistrz Polski w skokach narciarskich
• Wiewiórki na zimę w swojej dziupli gromadzą rodzynki.
• Zimą zbieramy w lesie grzyby.
• Jeździmy na łyżwach po zamarzniętych stawach
i rzekach.
• Nie wolno rzucać śnieżką w twarz kolegi.
• Bałwana lepi się ze śniegu.
• Na sankach można jeździć w pobliżu ulicy.
• Zimą można bawić się na śniegu bez czapki.
• Zjeżdżamy na sankach i nartach z górki, z dala od ulicy.

9.Wykonywanie ćwiczeń w KP3, s.66-67.

 
LINK - Zimowe ćwiczenia W PODSKOKACH | RYTMIKA DLA DZIECI

KATECHEZA

Temat :Początek Wielkiego Postu-Środa popielcowa.

Zapraszam na katechezę

LINK

Piosenka na Wielki Post

LINK

Zaproszenie na wielkopostne rekolekcje dla dzieci

LINK

Zadanie: Pomódl się,aby Jezus pomógł Ci dobrze przeżyć Wielki Post.


12. 02. 2021

TEMAT: WODA TO SKARB

Przebieg zajęć:

1.       R. prezentuje mapę świata i wskazuje dziecku, ile jest wody na świecie. Jednocześnie wyjaśnia, iż woda w morzach i oceanach nie nadaje się do bezpośredniego spożycia, bo jest słona, ale także bardzo zanieczyszczona.

1.       Rozmowa - Dzieci określają, do czego jest im potrzebna woda,  w jaki sposób można oszczędzać wodę. Wyciągają wnioski, że jest niezbędna i cenna i że wodę trzeba oszczędzać. Do rozmowy warto wykorzystać rysunki ze s. 65 w KP3.

2.        Zabawa „ Woda”.  Dziecko wymyśla zdanie ze słowem ‘’woda’’ i określa, ile słów jest w zdaniu.

3.       Wykonywanie ćwiczeń w KP3, s. 64. Zbieranie kropelek wody w labiryncie rur, rysowanie kropelek pod umywalką (przeliczanie do 10), uzupełnianie nalepkami instalacji wodociągowej.

4.       Zabawa „Ciepło-zimno”.

R. chowa przed dzieckiem wyciętą z papieru kroplę wody  i słowami: ciepło lub zimno kieruje ruchami dziecka, naprowadzając go na miejsce ukrycia kropli.

 

Zabawy i ćwiczenia dla najmłodszych z butelką wody

 

LINK - ZABAWA Z BUTELKĄ WODY

JĘZYK ANGIELSKI

Tematyka: DOM  - utrwalamy słownictwo

- poniżej  przesyłam tabelkę z nazwami pomieszczeń w domu, które dzieci mogą utrwalać przy pomocy poniższych piosenek i ćwiczeń.


A kitchen /kiczyn/ - Kuchnia
A bathroom /bafrum/ - Łazienka
A bedroom /bedrum/ - Sypialnia
A living room /lywing rum/ - Salon/duży pokój
A garden /gardyn/ - Ogród
 

Przydatne linki do piosenek/filmików o tematyce DOM

LINK - my house (mój dom)

LINK - mój dom

KARTA PRACY

- dom należy podzielić na 4 pomieszczenia; dzieci starają się je nazwać w języku angielskim