9. Sprawozdanie z realizacji programu Laboratoria Przyszłości w klasach I - III za okres 26.02.2024r. – 21.06.2024r.
Program Laboratoria Przyszłości ma na celu umożliwienie uczniom rozwijania ich zainteresowań poprzez uatrakcyjnienie procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności. Dzięki nowemu wyposażeniu technicznemu dzieci mogą kształtować i doskonalić zdolności manualne i techniczne, a także umiejętność myślenia matematycznego.
W zeszłym roku uczniowie zaznajomili się z drukarką 3D, poznali zasady działania urządzenia. Niejednokrotnie mieli okazję obserwować proces drukowania modeli 3D.
Po wcześniejszym zapoznaniu się z podręcznikiem do pracy z robotem, nauczyciele zaczęli wykorzystywać robota podczas zajęć z uczniami w edukacji wczesnoszkolnej. Książka zawiera nie tylko podstawowe informacje dotyczące obsługi, ale również przykładowe scenariusze zajęć, które można wykorzystać podczas pracy z dziećmi. Można także samodzielnie stworzyć scenariusz i pomoce dydaktyczne celem przeprowadzenia ciekawych zajęć przy użyciu robota.
Dzieci miały także okazję samodzielnie kierować Skribotem przy użyciu pilota w aplikacji SkriApp – sterować chwytakiem, poruszać się w prawo, w lewo, do przodu i do tyłu oraz zmieniać kolor oczu robota. Podczas takich zajęć uczniowie utrwalili kierunki w przestrzeni.
Naszego robota (Photon) wykorzystywaliśmy nie tylko przy użyciu prostego sterowania (Joystick). Jest mnóstwo innych możliwości, np. rysowanie palcem (PhotonDraw) – uczniowie projektują trasę robota poprzez rysowanie palcem na ekranie. Do tego można dołożyć zmiany koloru oczu i czułków oraz dźwięku. Ponadto w aplikacji Photon Robot mamy rozdziały, w których zawarte są zadania dla uczniów, mające na celu ćwiczenie spostrzegawczości, koncentracji uwagi oraz umiejętności manualnych dzieci.
W ramach spotkań zespołu przedmiotowego edukacji wczesnoszkolnej nauczyciele dzielili się ze sobą umiejętnościami i wymieniali spostrzeżenia na temat pracy z wykorzystaniem robotów.
Praca z nowoczesnym sprzętem uatrakcyjniała zajęcia, a także pozwalała uczniom rozwijać ich zainteresowania w bardzo ciekawej formie.
Zmilczak Anna