11. Sprawozdanie z realizacji programu Laboratoria Przyszłości w klasach I-III za okres 1.09.2024-17.01.2025r.


Laboratoria Przyszłości to największy program edukacyjno-technologiczny skierowany m.in. do szkół podstawowych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. Dzięki niemu dzieci mogą kształtować i doskonalić umiejętności manualne i techniczne, rozwijają umiejętność myślenia kreatywnego i matematycznego.

W I semestrze roku szkolnego 2024/2025 w ramach programu Laboratorium Przyszłości w klasach I-III zostały przeprowadzone zajęcia z wykorzystaniem robotów Photon. Zajęcia, na których gościł u nas robot cieszyły się ogromnym zainteresowaniem uczniów i z wielkim zaangażowaniem brali w nich udział. Dzięki wykorzystaniu dedykowanej aplikacji robot poruszał się, wydawał dźwięki, zmieniał kolor czułek w zależności od polecenia.

Celem lekcji edukacji matematycznej w klasie II z wykorzystaniem robota Photon było utrwalenie dotychczas poznanych działań (dodawania, odejmowania i mnożenia). Uczniowie programowali robota, aby poruszał się po specjalnie przygotowanym torze. Napotykając przeszkody w postaci oznaczonych pól wykonywali działania i stosowali się do poleceń. Wygrała drużyna, której robot jako pierwszy pokonał cały tor i dotarł do mety.

Druga lekcja przeprowadzona w klasie II miała na celu rozpoznawanie i opisywanie emocji, które nam towarzyszą. Uczniowie poruszając robotem za pomocą joysticka prowadzili go do określonej minki-emocji, określając jak czuje się osoba przeżywająca nazwane uczucie. Zajęcia miały na celu kształtowanie umiejętności wyrażania emocji, rozwijanie inteligencji emocjonalnej i wdrażanie uczniów do rozpoznawania i nazywania podstawowych emocji.

W ramach spotkań zespołu przedmiotowego edukacji wczesnoszkolnej nauczyciele dzielili się ze sobą umiejętnościami i wymieniali spostrzeżeniami na temat pracy w klasach I-III w ramach programu Laboratoria Przyszłości.

Praca z nowoczesnym sprzętem uatrakcyjnia zajęcia z uczniami w młodszym wieku szkolnym, pozwala rozwijać ich zainteresowania w ciekawej formie, angażuje do udziału w lekcji i współpracy w zespole.

 

                      Kinga Suchanek